HomeContact
HomeOver waterAdverterenTarievenContact

Water is vocht en vocht is water. Alle drinkbare, vloeibare stoffen bevatten doorgaans voornamelijk water. Maar ook in vast voedsel zit water. In vrijwel alle voedingsmiddelen komt het van nature voor, groente en fruit bevatten zelfs veel water. Gemiddeld levert voedsel circa een liter water per dag. Daarnaast is drinken nodig om voldoende water binnen te krijgen: voor een volwassene ongeveer anderhalve liter per dag.

Functies van water
Water levert geen energie maar is van belang bij het vervoer van stoffen door het lichaam en bij de uitscheiding van afvalstoffen. Ook speelt het een rol bij het regelen van de lichaamstemperatuur. Zonder water is leven niet mogelijk.
Het lichaam van vrouwen bestaat gemiddeld voor 52 procent uit water en dat van mannen voor 63 procent. Baby’s bestaan zelfs voor 75 procent uit water. Dit verschil wordt voornamelijk verklaard door het verschil in lichaamsvet: vetweefsel bevat geen water terwijl vetvrije massa voor ruim zeventig procent bestaat uit water. Een deel ervan bevindt zich in de lichaamscellen, een ander deel in de organen en vooral in de bloedvaten.
 
De vochtbalans
Het lichaam krijgt vocht binnen via eten en drinken. Daarnaast wordt bij het vrijmaken van energie uit voedingsstoffen in voedsel ook nog water gevormd: zogenaamd oxidatiewater. Het lichaam scheidt aan de andere kant water uit: via urine en ontlasting, via de huid (zweet) en via de longen in de vorm van uitgeademde lucht. Onder normale omstandigheden is de hoeveelheid water die het lichaam uitscheidt in evenwicht met de hoeveelheid water die het binnenkrijgt.

Bij geringe inspanning en een ‘normale’ omgevingstemperatuur (niet te koud en niet te warm) ziet de vochtbalans er voor een volwassene ongeveer zo uit:

Ingenomen water: ca 2600 ml/dag:
ca. 1000 ml/dag via de voeding
ca. 350 ml/dag als oxidatiewater
ca. 1250 ml/dag via drinkvocht

Uitgescheiden water: 2600 ml/dag:
ca. 1500 ml/dag via de urine
ca. 100 ml/dag via de ontlasting
ca. 500 ml/dag via de longen (uitgeademde lucht)
ca. 500 ml via de huid (transpiratie)
 
De vochtbehoefte
Hoeveel water of vocht het lichaam dagelijks nodig heeft om de vochtbalans in evenwicht te houden, is afhankelijk van:
Leeftijd
Voor baby’s wordt 150 ml per kilo lichaamsgewicht aangehouden, voor jonge kinderen 50 ml per kilo lichaamsgewicht. Een volwassene wordt aangeraden ongeveer 1,5 liter water drinken om alle verliezen aan te vullen. Ouderen vanaf 70 jaar wordt aangeraden 1,7 liter te drinken omdat zij vaak minder gaan eten en daardoor via het voedsel minder vocht binnenkrijgen. Bovendien gaat bij ouderen de nierfunctie langzaam achteruit. Daardoor hebben de nieren meer vocht nodig om de afvalstoffen via de urine af te voeren.
Temperatuur/klimaat
In droge lucht verliest het lichaam ongemerkt veel meer vocht via de ademhaling en door verdamping. Verdamping wil zeggen: zweet dat zo snel opdroogt dat het niet waargenomen wordt.
Inspanning
Lichamelijke inspanning veroorzaakt extra warmte. Door te zweten zorgt het lichaam ervoor dat het weer afkoelt. Wie sport of zwaar werk verricht in een warme omgeving, heeft veel meer vocht nodig dan normaal.
Eten
Eten dat heel zout is of veel eiwitten bevat, leidt tot meer vochtverlies. Het lichaam heeft extra vocht nodig om al het zout en eiwit uit te kunnen scheiden.
Gezondheidstoestand
Bij bijvoorbeeld overgeven en diarree gaat veel vocht verloren, waardoor het belangrijk is veel meer te drinken dan normaal.

Te weinig water: uitdrogingsgevaar
Het lichaam kan wel enige tijd zonder eten, maar niet lang zonder water. Het lichaam heeft altijd voldoende vocht nodig om afvalstoffen af te kunnen voeren. Elke hoeveelheid vocht die het lichaam verliest of verbruikt, moet weer worden aangevuld. Wie niet tijdig voldoende drinkt, droogt snel uit. Dat geldt vooral voor baby’s, jonge kinderen en ouderen.

Wanneer circa twee procent van het lichaamsgewicht is onttrokken, ontstaat een dorstgevoel. Bij volwassenen komt dat neer op een vochttekort van 1,5 liter. Bij een groter vochttekort treden de eerste verschijnselen van uitdroging op: lusteloosheid, snel vermoeid, gebrek aan eetlust en hoofdpijn. Uiteindelijk treedt bewusteloosheid op. Het vocht verdwijnt uit de lichaamscellen, waardoor de concentratie van tal van ongewenste stoffen stijgt. Eerst veroorzaakt dit klachten, uiteindelijk leidt het zelfs tot de dood.

Te veel?
Een teveel aan water komt vrijwel nooit voor. Alleen wanneer iemand uitsluitend grote hoeveelheden water drinkt en verder niet eet, zou een zouttekort op kunnen treden. Om die reden is het van belang bij ernstige diarree erop te letten voldoende zouten binnen te krijgen.

Bron: Voedingscentrum

water banner


© 2008 WebGenerator | All rights reserved | Disclaimer en Privacy  Alle water sites op een rij